LÄNSPUMPEN    sjöfartshistorisk tidskrift
 START  SENASTE NUMREN ÖPPET ARKIV ARTIKLAR MÅNADSFARTYG

MÅNADSFARTYG DECEMBER 2019

På bilden nedan syns en unik färja, Prins Bertil från 1964. Hon ritades av Knud E. Hansen till Lion Ferry i ett läge där ägarna i Bonnierfamiljen övervägde att lägga ner linjen Halmstad-Århus på grund av bristande lönsamhet. Direktörerna Meijer och Leuhusen hade på ett styrelsemöte satt sina respektive årslöner på spel ifall trafiken med en ny färja skulle misslyckas. De skulle inte förlora några pengar fast av helt andra skäl än resultatet på Århuslinjen.

Den nya Prins Bertil hade dubbelt så stor lastbilskapacitet som sin föregångare och sex gånger större hyttkapacitet. Det var den första färjan som kunde lasta fem filer med lastbilar. Bortsett från SJ:s tågfärja Trelleborg var hon vid den här tiden Sveriges största färja. Hon var med en maxfart på 22 knop dessutom norra Europas snabbaste. Tanken var att hon skulle hinna fyra istället för tidigare tre turer per dygn på den 101 sjömil långa linjen Halmstad-Århus.

Inredningen var enkel och ljus med dominerande inslag av Perstorpplattor, linoleumgolv och galonklädda stolar. Den var mer ändamålsenlig än vacker eller mysig.

Det blev inte som planerat. I stället sattes Prins Bertil in på en linje Köpenhamn-Halmstad-Århus. Det innebar lastbilar till Århus, dagpassagerare till Köpenhamn plus en del dansk inrikestrafik. Danskarna gillade inte konkurrensen med DFDS inrikestrafik och anvisade en tilläggsplats i Tömmergraven längst in i Köpenhamns hamn. Passagerarna jublade för det innebar gratis sightseeing genom Köpenhamns centrum. Det här blev en väldigt populär linje.

Ett år efter leveransen lade Canadian National Railways ett bud på 24 miljoner kronor för Prins Bertil. Lion Ferry kunde knappast säga nej då man byggt henne för 15 miljoner. Realisationsvinsten satte fart på Lion Ferrys expansion till ett storrederi. Ekonomiska svårigheter innebar att det avvecklades 1982.

Lite data:

Byggd 1964 vid Werft Nobiskrug i Rendsburg
110,2 ×17,6×4.4 m
3625 brt, 930 tdw
4×MAN, 9680 hk, 22 knop (20,5 knop marschfart)
750 passagerare, 240 hyttplatser
24 lastbilar, 162 personbilar


Lite historik:

1964 Prins Bertil. Lion Ferry. Köpenhamn − Halmstad − Århus.
1966 Leif Eiriksson. Canadian Railways. Port aux Basques och North Sydney.
1976 Ionian Star. Strinzis Line. Ancona − Igoumenitsa − Patras.
1990 Orient Star. Maginos Shipping. Venedig − Split − Brindisi − Igoumenitsa.
1993 Tian Kuhn. Cosco. Dalian − Tantai/Weihai.
1999 Upplagd.
2001 Skrotad i Huixing, Kina.


Text: Anders Bergenek

Fler månadsfartyg.
Prins Bertil