Tidskriften   Länspumpen
 Start  Läs nummer Köp nummer Fråga oss Månadsfartyg

Länspumpen: sjöfartshistorisk tidskrift

Månadsfartyg 2014-2018

Containerfartyget SCA Tunadal Passagerarfartyget Storholmen
Bramsegelskonaren Lady Ellen Bulkfartyget Greta Thulin
Passagerarfartyget Vike Lotsfartyget Dithmarschen
Asfalttankern Bit Eco LCTC-fartyget Figaro
Fiskefartyget S.364 Rockall Ro-ro-fartyget Atlantic Conveyor
Bunkerfartyget Coralius Produkttankfartyget Tern Ocean
Tankfartyget Montana Offshorefartyget Siem Barracuda
Kustfartyget Maj Bilfärjan Stena Germanica
Turbintankern Sea Song Bogserbåten Trelle
Kustfartyget Naven Kryssningsfartyget Norwegian Getaway
Fartyget November 7th Hjulångaren Skibladner
Ångslupen Turisten Kanalfartyget Alex Halling
Kryssningsfartyget Club Harmony Cementfartyget Envik
Passagerarfartyget Smyril Ångaren Cynthia
Snabbfärjan Express Lastfartyget Marieholm
Träfiskefartyget Eskö Passagerarfartyget Kungsholm
Rorofärjan Stena Scanrail Ostindiefararen Götheborg
Ångfartyget Bohuslän Fiskebåten Bulk
Bilfärjan Stena Danica Ångaren Lygnern
Skrovet Carlvik 1 Torrlastaren Santa Maria
Den säregna Vikingbank Ro-ro-fartyget Ark Germania
Fiskefartyget GanthiPassagerarfartyget Soten
Bogserbåten Boa Heimdal Bunkerfartyget Norden
Färjan Viking XprsFiskefartyget Astrid
Fiskebåten Nåmy Skolskeppet Gunilla
SCA Tunadal Juli 2018. Containerfartyget SCA Tunadal är byggt 2012 på Fujian Mawei varvet i Kina och lastar 14 800 ton eller 1025 TEU. Fartyget är på timecharter för SCA och mycket av detta bolags trä- och pappers export går numera i containers. UPP

 
Storholmen Juni 2018. Passagerarfartyget Storholmen Fartyget har trafikerat Dalslands Kanal sedan 1938 och har en mycket intressant historia. UPP

 
Greta Thulin Maj 2018. Bramsegelskonaren Lady Ellen har hyrts in av Kulturbåtarna i Göteborg på två år. I sommar skall fartyget göra kryssningar med utgångspunkt från Göteborg, dels dagskryssningar, men också en veckokryssning till Oslo. Att Kulturbåtarna nu också förfogar över ett segelfartyg är en innovation för branschen. UPP

 
Greta Thulin April 2018. Bulkfartyget Greta Thulin blev det sista fartyget som gled nedför en av stapelbäddarna på Götaverkens Cityvarv mitt i centrala Göteborg, den 16 april 1968. Dagen blev historisk då en epok gick i graven. Det sedan några år nybyggda Arendalsvarvet tog nu över all nybyggnation. UPP

 
Vika Mars 2018. Passagerarfartyget Ist Mermaid av Hvide Sande har av Offshore Windservice A/S (IST Wind, Jarle Samuelsen, Bergen, Norge) sålts till Hartford Rederi AB (Peter Hartford), Landskrona och omdöpts till Vike . Fartyget skall bl.a. användas till sportfisketurer på Öresund och kan i nuläget ta 12 passagerare. UPP

 
Dithmarschen Februari 2018. De stora lotsfartygen Dithmarschen och Steinburg levererades i december 2017 från Dockstavarvet till den statliga tyska sjöfarts-myndigheten . Dessa fartyg är de största Dockstavarvet byggt. De ersätter tre äldre lotsbåtar och opererar från Brunnsbüttel vid Elbe för att betjäna fartygstrafiken på Hamburg och Kielkanalen. UPP

 
Figaro JANUARI 2018.I slutet av oktober 2017 levererades asfaltstankern Bit Eco till skärhamnsrederiet Tarbit Shipping AB från det turkiska skeppsvarvet RMK MARINE. Bit Eco är det första av två nya tankers som rederiet beställt vid det turkiska varvet o ch nästa fartyg i serien kommer att levereras under första kvartalet 2018, vilket får namnet Bit Hero. UPP

 
Figaro DECEMBER 2017.Walleniusrederierna har beslutat att 10 svenskflaggade fartyg skall gå över till det nya tonnageskattesystemet. En av dessa är Figaro en LCTC ( Large Car Truck Carrier) byggd på Daewoo varvet i Korea 2011. Hon kan på 11 däck lasta 7879 bilar eller kombinationen 3508 bilar 432 bussar. UPP

 
Rockall NOVEMBER 2017. S.364 Rockall är det senaste tillskottet i Sveriges utlandsflaggade fiskeflotta. Hon är byggd av Karstensens Skibsvaerft i Skagen och är nästan 70 meter lång. UPP

 
Atlantic Conveyor OKTOBER 2017.Efter att trafikerat Nordatlanten i över 32 år har Ro-ro-fartyget Atlantic Conveyor tagits ur fart och sålts till skrot. Fartyget ingick i en serie om fem som beställdes av rederiet Atlantic Container Line (ACL), vilka kallades G3 (Generation 3). UPP

 
Coralius SEPTEMBER 2017.Vid Donsö Shipping Meet 5-6 september 2017 presenterades Coralius , vilket är ett nytt bunker- och feederfartyg för LNG (flytande naturgas) och ägs av Sirius Shipping, Donsö och holländska Anthony Veder. Coralius beställdes 2015 vid det nederländska skeppsvarvet Royal Bodewes i Hoogezand. UPP

 
Tern Ocean AUGUSTI 2017.Terntanks senaste nybygge Tern Ocean är det sista i en serie av fyra produkttankfartyg på 15 000 ton dw som byggts av Avic Dingheng i Kina. Fartyget är utrustat med en Dual-Fuel huvudmotor tillverkad av Wärtsilä för drift med LNG alternativt marin diesel och har en avancerad skrovdesign för en låg bunkerförbrukning.
Montana JULI 2017.Byggd 1940 som Montana (nybyggnadsnummer 542) vid A/B Götaverken, Göteborg, för A/S Tanktransport (Thorvald Berg), Tönsberg. Hon var på 15530 dwt och sjösattes den 10 april 1940. Låg under hela kriget upplagd i Göteborg och levererades i juli 1945 till beställaren.  
Siem Barracuda Juni 2017. Under våren och sommaren 2017 har Oxelösund varit bashamn för ett antal offshorefartyg som förbereder den nya ryska gasledningen i Östersjön, Nord Stream II. Ett av dessa är Siem Barracuda, vilket ägs av Siem Offshore med huvudkontor i Kristiansand, Norge.  
Maj Maj 2017.Byggd 1938 Groningen som DW 416 Maskin 6 cyl MWM 295 hk 1938 levererad som PRINCES BEATRIX – GASSELTERMIJVEEN. Såld 1952 som Maj till Knut Hermansson i Skärhamn. 10 år senare såld vidare till Napoli och sedan till Pireaus. 1992 struken ur registren.  
Stena Germanica April 2017. Stena Germanica levererades i april 1967 från det norska skeppsvarvet AS Langesunds Mekaniske Verksted för trafik på Stena Lines nya färjelinje Göteborg−Kiel. År 1979 såldes Stena Germanica till Corsica Ferries. Tre år senare grundstötte hon utanför Mona Island i Västindien och skrotades på plats.  
Stena Germanica Mars 2017. Sea Song Turbintankern Sea Song levererades den 10 mars 1977 till Saléninvest AB (Salén-rederierna), Stockholm från Kockums Mekaniska Verkstad AB, Malmö. Sea Song ingick i en serie om sju råoljetankers om 350 000 dwt som beställdes vid Kockums åren 1972/1973.  
Bogserbåten Trelle FEBRUARI 2017. Bogserbåten Trelle är ett kvalitetsbygge som ÅSI-Verken i Åmål levererade 1971. Hon tillhörde ursprungligen försvaret, nu Kållandsö Varv vid Vänern.  UPP

 
Kustfartyget Naven JANUARI 2017. Kustfartyget Naven tillhör Thunbolaget i Lidköping. Här passerar hon Göteborg med full last av ved från baltstaterna. Vi importerar faktiskt ved.  UPP

 
Kryssningsfartyget Norwegian Getaway DECEMBER 2016. Kryssningsfartyget Norwegian Getaway kan ta 3 969 passagerare och har en besättning på 1 640 personer. Hon levererades 2014 och kryssar för det mesta i Karibien.  UPP

 
Fartyget November 7th NOVEMBER 2016. Fartyget November 7th levererades 1948 från Gävle varv med namnet Prominent, bytte namn tre gånger, kolliderade till slut utanför Kaohsiung och skrotades därefter 1979.  UPP

 
Hjulångaren Skibladner OKTOBER 2016. Hjulångaren Skibladner är världens äldsta hjulångare som fortfarande går i regelbunden trafik. Det har hon gjort på den norska sjön Mjösa sedan 1856.  UPP

 
Ångslupen Turisten SEPTEMBER 2016. Ångslupen Turisten byggdes i Kristianstad under slutet av 1800-talet eller början av 1900-talet. Den har sedan dess trafikerat sjösystemet runt Silkeborg på Jylland, tidvis under namnet Maagen (måsen).  UPP
 
Kanalfartyget Alex Halling AUGUSTI 2016. Kanalfartyget Alex Halling som fraktade pappersprodukter på Dalslands kanal för Håfreströms AB i Håverud. Hon byggdes 1902 och är fortfarande i fungerande skick.  UPP

 
Kryssningsfartyget Club Harmony JULI 2016. Kryssningsfartyget Club Harmony byggdes som containerfartyg i Åbo 1969 med namnet Axel Johnson, byggdes sedan om till kryssningsfartyg och skrotades i Indien år 2014.  UPP

 
Cementfartyget Envik JUNI 2016. Cementfartyget Envik på norrgående i Öresund 6 juni 2016. Fartyget har Slite som hemmahamn och är byggt 1983 i Leirvik i Norge.  UPP

 
Passagerarfartyget Smyril MAJ 2016. Passagerarfartyget Smyril förbinder dagligen Färoarnas södra ö Suduroy med Thorshavn. Fartyget är byggt 2005 på Izar Construcciones Navales i Spanien.  UPP

 
Ångaren Cynthia APRIL 2016. Ångaren Cynthia trafikerade mellan 1929 och 1966 under namnet Britannia rutten mellan Göteborg och London. Efter namnbytet gick hon under några år mellan hamnar vid Medelhavet.  UPP

 
Snabbfärjan Express MARS 2016. Snabbfärjan Express erövrade Atlantens blå band, the Hales Trophy, men förlorade det efter en månad. Snart går hon i trafik mellan Gotland och det svenska fastlandet.  UPP
 
Lastfartyget Marieholm FEBRUARI 2016. Lastfartyget Marieholm, byggt vid Eriksbergs mekaniska Verkstad i Göteborg, slutade sin bana under grekisk flagg som Nestor Spirit, innan hon år 1985 skrotades i Kina.  UPP
 
Träfiskefartyget Eskö JANUARI 2016. Träfiskefartyget Eskö, ett av de fartyg som en gång var en sinnebild för Bohuslän, nu upphugget till ved.  UPP
 
Passagerarfartyget Kungsholm DECEMBER 2015. Passagerarfartyget Kungsholm, en gång Svenska Amerika Liniens flaggskepp, nu skrotat i Indien.  UPP
 
Rorofärjan Stena Scanrail NOVEMBER 2015. Rorofärjan Stena Scanrail lämnar Göteborg för sista gången, såld till Istanbul Lines i Turkiet, enligt uppgift för fortsatt fraktfart.  UPP
 
Ostindiefararen Götheborg OKTOBER 2015. Ostindiefararen Götheborg i Karlstads hamn med beslagna segel.  UPP
 
Ångfartyget Bohuslän SEPTEMBER 2015. Det magnifika ångfartyget Bohuslän passerar Kastellet i Vaxholm.  UPP
 
Fiskebåten Bulk AUGUSTI 2015. Den underliga fiskebåten Bulk från Langesund i Norge. Vad används den till?.  UPP
 
Bilfärjan Stena Danica JULI 2015. Bilfärjan Stena Danica är byggd i Dunkerque 1983. Den trafikerar lijen mellan Göteborg och Frederikshavn.  UPP
 
Ångaren Lygnern JUNI 2015. Ångaren Lygnern blev bara åtta år gammal. Den sjönk utanför Freemantle år 1928.  UPP
 
Fiskefartygsskrovet Carlvik 1 MAJ 2015. Skrovet Carlvik 1 bogseras år 1973 till Esbjerg för att så småningom bli fiskefartyget Skaftö.UPP
 
Torrlastaren Santa Maria APRIL 2015. Torrlastaren Santa Maria på Izmirs soldränkta redd. Fartyget hade ett svenskt förflutet eftersom hon byggdes 1974 på Falkenbergs varv som Thunbolagets Alice.UPP
 
Det märkliga fartyget Vikingbank MARS 2015. Den säregna profilen hos Vikingbank av Delfzilj. Hon levererades den 20 april 2012 från Ferus Smith BV i Westerbroek, Holland.  UPP
 
Ro-ro-fartyget Ark Germania FEBRUARI 2015. Ro-ro-fartyget Ark Germania kan även användas som militärt transportfartyg.  UPP
 
Fiskefartyget Ganthi JANUARI 2015. Fiskefartyget CG 208 Ganthi bland isflaken utanför Hönö en januaridag år 2010.  UPP
 
Passagerarfartyget Soten DECEMBER 2014. Passagerarfartyget Soten går om sommaren i regelbunden trafik mellan Smögen och Lysekil.  UPP
 
Bogserbåten Boa Heimdal NOVEMBER 2014. Bogserbåten Boa Heimdal tiillhörande det norska Taubåtskompaniet på en ovanlig resa i Göta älv.  UPP
 
Bunkerfartyget Norden OKTOBER 2014. Bunkerfartyget Norden, ett specialbyggt fartyg som kan ta med sig 1 875 ton bunkerolja på varje resa.  UPP
 
Färjan Viking Xprs SEPTEMBER 2014. Färjan Viking Xprs, som är svenskägd, men pendlar över Finska viken.  UPP
 
Fiskefartyget S.264 Astrid AUGUSTI 2014. Sveriges största fiskefartyg, S.264 Astrid, som är 70 meter långt och gör 16 knop.  UPP
 
Fiskebåten LL 210 Nåmy JULI 2014. Fiskebåten LL 210 Nåmy, en av de sista svenska träfiskebåtarna.  UPP
 
Skolskeppet Gunilla JUNI 2014. Skolskeppet Gunilla, byggd 1941 och senare ombyggt till barkskepp.  UPP
 
 

Till början på sidan