LÄNSPUMPEN    sjöfartshistorisk tidskrift
 START  SENASTE NUMREN ÖPPET ARKIV ARTIKLAR MÅNADSFARTYG

MÅNADSFARTYG AUGUSTI 2021 - M/S MARGIT GORTHON

Under 1977 lät Gorthons Rederi i Helsingborg bygga tre lastfartyg vid Korea Shipbuildings & Engineering Corporation i Busan, Sydkorea, avsedda för skogs- och papperstransporter. De gavs namnen Alida Gorthon, Ingrid Gorthon och Margit Gorthon.

Margit Gorthon sjösattes i april 1977 och levererades i juli samma år till Gorthons. Hon hade en dödvikt på 14 299 ton och ett bruttotonnage på 12 672 ton. Längden var 141,36 meter, bredden 21,72 meter och djupet 8,73 meter. Hon förseddes med en 6-cylindrig Hitachi-Sulzer diesel som utvecklande 7 385 kW och kunde göra 15,5 knop. På lastdäcket förseddes Margit Gorthon med två gantrykranar.

I slutet av 1980-talet blev Bilspeditionen storägare i Gorthons Rederi och år 1987 överfördes Margit Gorthon till Bermudaflagg. Ny hemmahamn blev Hamilton och här kunde hon ses med ett brunmålat skrov. år 1990 byggdes fartyget om till sidolastande pallastare.

År 1993 återregistrerades Margit Gorthon i Sverige med hemmahamn i Helsingborg. Bilspeditionen drog sig ur Gorthons Rederi och B&N köpte bolaget. År 2005 fusionerades B&N, Gorthon Lines och Paltrans och man bildade Rederi AB Transatlantic med säte i Skärhamn. Fartyget behöll dock Helsingborg som hemort.

Margit Gorthon såldes i mars 2006 till Blow Wind Shipping Ltd, Limassol, på Cypern. I april 2010 bytte hon namn till Forest Trader. Två år senare såldes fartyget till indiska upphuggare och hon anlände Alang i april 2012 för skrotning, tjugofem år gammal.

Text: Lennart Rydberg

(Foto vid Marcus Hook, USA, på ingående till Philadelphia den 23 september 2007.)

Fler månadsfartyg.
Margit Gorthon