MÅNADSFARTYG SEPTEMBER 2020
"Efter två hela dygn av råkyla och regn skapade solen festlig glans och gassig värme över det vidsträckta
människomyllrande varvsområdet hos Uddevallavarvet, när på slaget kl. 4 måndagseftermiddagen Malmrosrederiet
nya motortankfartyg Glimmingehus om 16 250 dödviktston gick i sjön till smattrande toner av regementsmusik
och i närvaro av varvets folk och en god del av Uddevallas befolkning" skriver Trelleborgstidningen den 22 april 1952.
Foto: Arne Andersson Bildkälla: Bohusläns museum
Det anrika Trelleborgs Ångfartygs AB som startades 1870 med grosshandlare Frans Malmros som drivande kraft
hade redan 1928 gett sig in tanker segmentet. Detta år levererades systerfartygen Castor och Pollux
båda på ca 13 400 dwt från Kockums till rederiet. Successivt hade tankerflottan därefter byggts ut
och när andra världskriget bröt ut i september 1939 bestod den av åtta fartyg.
När Skageracksspärren lades ut 1940 hamnade rederiets fartyg både innanför och utanför spärren. Castor
blev lejdfartyg men torpederades och sänktes 1941. Av tankfartygen innanför spärren överfördes ett antal
till bulvanrederier och sattes i timecharter för den tyska Kriegsmarine. Rederiets ledning såg ändå
optimistiskt på framtiden och vid krigslutet bestod den egna tankflottan av fem fartyg varav fyra hade beställts
och levererats under kriget. Bland annat hade det på Kockums byggts ett tankfartyg på 13 375 dwt som fick
namnet Glimmingehus. Detta levererades 1943 och tjänstgjorde under de resterande krigsåren som depåfartyg
vid Karlshamns oljefabriker. I juni 1945 sattes hon i trafik. Första resan gick i barlast till New York och med
brännoljeprodukter tillbaka till Sverige. Hon såldes redan 1946 till det portugisiska rederiet SOPONATA.
Efter kriget påbörjade Trelleborgsrederiet ett nybyggnadsprogram där den nya Glimmingehus blev det första i en rad
av nya tankfartyg.
Efter godkänd provtur ute vid Vinga övertogs Glimmingehus den 1 juli 1952 av rederiet som hade
tidsbefraktat fartyget på 7 år till oljebolaget Mobil. Första resan gick till Curacao för att hämta full last
av bensin och oljor till Dakar och Freemantle i Västafrika. Den huvudsakliga traden kom därefter att bli
Persiska viken - Bremerhafen. Några gånger lastade man också i Sidon i Libanon som var utskeppningshamnen
kopplad till den dåvarande Trans-Arabian Pipeline. Denna pipeline drevs som ett joint venture där Mobil var en av intressenterna.
Trans-Arabian Pipeline (wikipedia)
Lite tekniska data om fartyget:
Längd/Bredd/Djup: Lastvolym: Kontrakterad fart: BRT/NRT/DWT Maskin: |
160,32 / 19,50 / 9,07 20 700 kbm 14,5 knop 10 328 / 6 008 / 16 230 7 cylinder MAN Diesel 8000 hk |
Under 1960-talet blev det dags att ersätta 1950-talets nybyggen och göra plats för nästa generations tankfartyg.
Först ut i denna nya serie av konventionella tankfartyg blev Malmöhus som vid leveransen 1965 med sin 93 250 dwt
innebar ett rejält kliv uppåt i storlek.
Strax innan, 1963, hade Glimmingehus sålts till Liberian International Transport Inc, Monrovia, Liberia, och döpts om
till Worlds International. Fem år senare fick fartyget grekiska redare, A. Halcoussis, Pireus och nytt namn på fartyget
blev Milton Iatridis.
Den 14 november 1969 avseglade Milton Iatrides från New Orleans för att via Kapstaden gå till Kwinana (sydvästra Australien)
och Chittagong (Bangladesh). Lasten bestod av sojabönsolja och kaustik soda. Hon beräknades anlända Kapstaden 12-14 december
men kom aldrig fram.
Sista radiokontakten med fartyget skedde den 28 november och hon angav då position 2 gr syd och 37 gr väst vilket är nordost om Fortaleza i nordöstra Brasilien.
Omfattande sökningar både med flyg och med fartyg ledde inte till något resultat.
Hon förblev spårlöst försvunnen och den 1 april 1970 förklarades hon som totalförlist av Lloyds.
Olika teorier om vad som hänt har förts fram under åren. Den mest troliga är nog den att hon bröts itu i hårt väder
och omedelbart sjönk. Men eftersom inga vrakdelar ännu har hittats så är orsaken till förlisningen fortfarande ett olöst mysterium.
Text: Bo Jershed
Fler månadsfartyg.
|
Glimmingehus Vykort Fotograf: Okänd
Glimmingehus Utanför Venedig troligen på väg till Porto Marghera oljeterminal (fastlandet)
Vykort Fotograf: Okänd Bildkälla: Sten Persson, Lund
Glimmingehus d.ä. Levererad från Kockums 11 maj 1943. DW 13 375 tons. Fart 14 knop. Såld 1946.
Fotograf: Okänd Bildkälla: Varvshistoriska föreningen i Malmö
|