LÄNSPUMPEN    sjöfartshistorisk tidskrift
 START  SENASTE NUMREN ÖPPET ARKIV ARTIKLAR MÅNADSFARTYG

MÅNADSFARTYG OKTOBER 2017

Efter att trafikerat Nordatlanten i över 32 år har Atlantic Conveyor tagits ur fart och sålts till skrot. Fartyget ingick i en serie om fem som beställdes av rederiet Atlantic Container Line (ACL), vilka kallades G3 (Generation 3). Detta fraktrederi bildades 1967 genom ett samriskföretag mellan tre svenska rederier: Transatlantic, Broström och Walleniusrederierna, samt från Frankrike Compagnie Generale Transatlantique, från England, Cunard och från Holland, Holland America Line. Atlantic Conveyor beställdes av det engelska rederiet Cunard vid det kända Swan Hunter Shipbuilders Ltd vid Wallsend, Newcastle, England med nybyggnadsnummer 121. Atlantic Conveyor sjösattes den 12 juli 1984 och ersatte ett tidigare fartyg i ACL:s fartygsflotta med samma namn, vilket hade gått förlorat i Falklandskriget den 25 maj 1982. Fartyget levererades i januari 1985 till Cunard Steam Ship Co Ltd (ACL, managers), Liverpool. Det var konstruerat för att kunna användas av engelska försvarsmakten i nödsituationer. Atlantic Conveyor var specialutrustat för militära ändamål och hade bland annat förberetts för ett vägtransportabelt flygdäck vilket kunde monteras i containerquiderna. Två år senare förlängdes fartyget med cirka 42,5 meter vid det skotska skeppsvarvet Trafalgar House /Scott-Lithgow, Port Glasgow.

år 1996 sålde Cunard Atlantic Conveyor till ACL och fem år senare (2001) köpte det italienska rederiet Grimaldi Group. I juli 2003 överfördes fartyget till svensk flagg. ACL beställde 2012 fem nya fartyg (G4) för traden på Nordatlanten vilka nu har levererats varvid den äldre generationen tjänat ut och sålts till skrot.

Fler månadsfartyg
Atlantic Conveyor