LÄNSPUMPEN    sjöfartshistorisk tidskrift
 START  SENASTE NUMREN ÖPPET ARKIV ARTIKLAR MÅNADSFARTYG

MÅNADSFARTYG DECEMBER 2018

Det är nu 55 år sedan asfalttankern Redo levererades från varvet i Elmshorn i Tyskland. Namnet var då Nynäs och beställare var AB Nynäs Petroleum i Stockholm. Nytillskottet var på 1 650 ton dw. Hon gick i trafik för detta bolag fram till april 1976 då hon såldes till Knut Hermansson med Tarbit Shipping i Skärhamn. Och det var nu hon fick namnet Redo, ett namn som hon fortfarande bär.

Fartyget utrustades med en Deutz diesel (8 cylinder/1 000 hk) som ännu idag driver henne. Hon har isklass 3 och kan transportera flytande asfalt uppvärmd till 220° C. Redo var den första tankern som hade ett värmesystem baserat på hetolja istället för ånga.

Med sina 27 år i Skärhamn blev fartyget ett välkänt landmärke för invånarna där. När vintern kom, ja då kom Redo till Skärhamn för att vila vinter. Det gick inte åt så mycket asfalt under den kalla årstiden. Konstruktören av fartyget hade lyckats mycket bra med utseendet och hon var enligt mångas tycke ett av Sveriges vackraste konventionella fartyg. I september 2003 var den svenska tiden ute och fartyget såldes till St Petersburg i Ryssland. Där fick hon behålla sitt namn. Hon har sedan vandrat runt på olika platser i det stora riket och just nu har fartyget sin bas i Murmansk. Läser man på namnbrädan står det dock Rostov som är en stad vid floden Don, långt borta från det kalla Ishavet.

Ursprunget till fartygsnamnet Redo?
Jo, namnet härstammar från ingenjör Karl Johan Rebensdorffs efternamn. Han lät 1945 - 1949 bygga om ett gammalt passagerarfartyg till modern tanker och detta blev det första fartyget med namnet Redo. I december 1951 bytte han fartyg med Nor & Vacuum A/S i Oslo. Nyförvärvet var en så kallad Chant-tanker som då övertog namnet Redo. Denna tankbåt behöll han till april 1956 då den ersattes den med en från Italien inköpt tanker som ärvde namnet Redo. Detta fartyg behöll man en mycket kort tid innan det i september 1957 avyttrades till Finland. Alla dessa tre tankers var små. Ingen hade en dödvikt på över 1 000 ton. Nästa gång namnet förekommer var när Nynäs köptes till Skärhamn (se ovan). Tilläggas kan att Tarbit Shipping har fortsatt traditionen. Sedan 2012 har företaget en Bit Redo i sin flotta. Hon har dock holländsk flagg.

Text: Håkan Alverbo och Krister Bång

Fler månadsfartyg.
Redo

Redo