LÄNSPUMPEN    sjöfartshistorisk tidskrift
 START  SENASTE NUMREN ÖPPET ARKIV ARTIKLAR MÅNADSFARTYG

MÅNADSFARTYG APRIL 2017
Stena Germanica levererades i april 1967 från det norska skeppsvarvet AS Langesunds Mekaniske Verksted, Langesund för trafik på Stena Lines nya färjelinje Göteborg−Kiel. Fartyget hade en fantastisk och djärv design. Avgasrören drogs upp i aktermasten som på så sätt blev skorsten. Lutningen på överbyggnaden och masterna var fräck och modern samt gav en känsla av de utomordentliga fartresurser som färjan också innehade. Däckshuset var långt och högt, nästan som ett kryssningsfartyg. Rederiets dåvarande tekniske chef Helge Olofsson hade utfört ett gott arbete gällande designen av den nya färjan.

På det övre bildäckets sidor fanns hyttplatser. Dödviktstonnaget var inte så stort och därmed inte heller förmågan att lasta många tunga lastbilar.

Om exteriören var vacker så hade inredningen gjorts ännu finare. Fattas bara annat när den välrenommerade inredningsarkitekten Robert Tillberg ansvarat för arbetet! Färjan hade byggts med exklusiva träskott och möblerna var av elegant design. Färgsättningen var ganska stark och förenade känslan av modernitet och traditionell fartygsdesign.

År 1968 byggdes Stena Germanica om och bland annat inreddes en sovhall på ett av akterdäcken. Bäddkapaciteten utökades därmed till hela 609 platser.

Färjan trafikerade Kiellinjen fram till 1973, då Stena Germanica ersattes av större tonnage. Därefter sattes färjan i trafik på rederiets linje Stockholm−Mariehamn under en period, där hon blev ett trevligt inslag i Stockholms stadsbild. Den stora färjan hade sin tilläggsplats vid inre Stadsgården nära Slussen.

Efter att Stena Germanica hade trafikerat linjen Stockholm−Mariehamn blev hon reservfärja för Stena Lines linjer i Göteborg. Hon hade även charteruppdrag i Medelhavet och på Irländska sjön. En period fungerade färjan som transportfartyg till oljeplattformarna på Nordsjön.

År 1979 såldes Stena Germanica till Corsica Ferries och döptes om till A. Regina. Tre år senare grundstötte hon utanför Mona Island i Västindien under ett charteruppdrag till Dominican Ferries. Färjan stod inte att rädda utan skrotades på plats.

Fartygsfakta: Levererad i april 1967 från AS Langesunds Mekaniske Verksted, Langesund. Längd: 110,8 meter Bredd: 18,0 meter Bruttotonnage: 5 072 brt Passagerare: 1 301 Hyttplatser: 384 + 150 vilfåtöljer Lastbilar: 15 Personbilar: 200

Text: Anders Bergenek och Rickard Sahlsten

Fler månadsfartyg.
Stena Germanica Stena Germanica - Foto Wittile 1967 - Ur Stenaarkivet vid Klubb Maritim Göteborg